2 Nisan 2022 Cumartesi

MART AYINDA NELER YAPTIK?

Projemizde Mart ayı konumuz "İletişim"di.

Akran zorbalığıyla karşılaşıldığında bununla başa çıkabilmek için akran zorbalığının ne olduğunu bilmek ve başa çıkma yöntemlerini öğrenmek gerekiyor. Bu doğrultuda iletişimle ilgili temel bilgileri öğrenmek ve iyi bir iletişim becerisine sahip olmak çok önemli. Biz de projemizin tanışma etkinliklerinin ardından bu konuyu ele aldık.

Öğrencilerimizle yaptığımız ders öncesinde onlara Mentimeter aracında bir soru sorduk : "İletişim denince aklınıza ne geliyor?" diye. Gelen cevapların daha çok iletişim araçlarıyla ilgili olduğunu gördük. Sonrasında yaptığımız derste öğrencilerimizle iletişimin ne demek olduğunu, yüz yüze iletişimin önemini, iletişim araçlarıyla kurduğumuz iletişimin de elbette yüz yüze iletişim kadar önemli olduğunu, birbirimizi dinlemenin iletişimdeki önemini konuştuk. Sen dili ve ben dilinin ne olduğunu örneklerle anlattık. İletişimin temel konulardan biri olan empatinin ne olduğunu bir görselle pekiştirmeye çalıştık. Beden dili dediğimizde ne anlıyoruz, beden dili neden önemlidir, bunu konuştuk, sözsüz bir kısa film izleyerek bedenimizin aslında nasıl sürekli konuştuğunu, sözlerimiz kadar bedenimizin de karşımızdaki kişilere mesajlar verdiğini göstermeye çalıştık.

Nezaket sözcüklerinin neler olduğunu ve hayatımızdaki önemini konuştuktan sonra öğrencilerimize bu kelimelerden oluşan bir bulmaca verdik. Bu bulmacayı da bir web2.0 aracında yaptığımızı, kendilerinin de dersleri için böyle bulmacalar hazırlayabileceklerini, teknolojik araçları sadece oyun oynamak için değil, bunun gibi çalışmalar üretmek için de kullanabileceklerini, böylece daha iyi bir teknoloji kullanıcısı olabileceklerini hatırlattık.

İletişimin dört temel unsuru olan ben dili, empati, nezaket sözcükleri ve beden dili konularını aramızda paylaştık ve öğrencilerimiz bu konularla ilgili ürünler ortaya koydular. Şiirler yazdılar, resimler yaptılar, yazılar yazdılar. Bu ürünleri yeni öğrendikleri web2.0 aracı olan Padlet'e yükledik. Dijital bir pano olarak düşünebileceğimiz bu araca yüklenen tüm ürünleri hem öğrencilerimiz gördü, hem de proje üyelerimizin dışındakiler. Böylece iletişimle ilgili temel bilgilerin daha iyi pekişeceğini, bu unsurlara özen gösterdiklerinde daha iyi ilişkiler kuracaklarını düşünüyoruz.

Ayrıca projedeki tüm öğrencilerimiz, yaptığımız çalışmaları ve projemizin amacını daha çok kişiye duyurmak için afişlerle pankartlarla tanıtım yaptılar.

Projemizin tanıtımına katkıda bulunacak bir ortak çalışma daha gerçekleştirdik. Projenin amacını anlatan bir metinin harflerini tüm öğrencilerimiz paylaşarak boyadılar. Ellerinde tuttukları bu harflerle öğrencilerimizin fotoğraflarını çektik ve öğrencilerimizin tamamının elinin değdiği bir proje posteri çıktı ortaya ve panomuzu bu posterle süsledik.

Öğrencilerimize bu ay yaptığımız etkinlik anketi sonucuna göre "Arkadaşlık Bilekliği" yapma daha çok oy alarak seçilmiş oldu. Üzerinde çalıştığımız konuyla ilgili öğrencilerimizin birer somut ürün oluşturmalarını önemsiyoruz. Çünkü bu ürünler, konuştuklarımızı hatırlamaları için anlamlı oluyor. Bu etkinlikle, öğrencilerimizin iletişim ve arkadaşlıkla ilgili bilgileri, bileklikleri aracılığıyla hatırlamalarını hedefledik. Yaptıkları bilekliklerin birini kendilerine, birini ya da birkaçını da arkadaşlarına hediye etmelerini istedik. Böylece hem arkadaşlık konusunda daha fazla düşünmelerini hem de arkadaşlar için emek vermenin güzelliğini yaşamalarını istedik. Öğrencilerimiz bileklikleri yaparken el becerilerini kullanmanın yanı sıra renk uyumuna dikkat ettiler, matematik bilgisinden yararlandılar, çalışmayı sabırlama tamamlayarak odaklanma becerilerine katkıda bulundular ve ortaya somut bir ürün çıkardılar.

Ayrıca bileklik yapmayı öyle sevdiler ki, çoğu öğrencimiz düşündüğümüzde çok daha fazla sayıda bileklik yaptı. Biz arkadaşlarına hediye etmelerini hedeflerken onlar arkadaşları dışında ailelerine ve öğretmenlerine de bileklik yaptılar. Hatta bir öğrencimiz okulda stant kurup, okuldaki diğer öğrencilere bileklik yapmayı öğretmeyi teklif etti. Ve böyle bir fikir arkadaşlıkların gelişmesi için de ne kadar kıymetli. Biz de bu öneriyi hayata geçirdik ve okulumuzda bir günü Arkadaşlık Bilekliği Yapma etkinliğine ayırdık, hem bileklik yapıp hem arkadaşlıkları güçlendirmeye çalıştık.Öğrencilerimizin iyi bir iletişim becerisine sahip olduklarında zorbalığa karşı daha güçlü olacaklarını düşünüyoruz. Öğrencilerimizin birbirleriyle olan ilişkilerinde nelerin kabul edilemez olduğunu hem sözlerle hem de beden dilleri aracılığıyla gösterebilmeleri, istenmeyen davranışlarda hayır diyebilmeleri veya yardım isteyebilmeleri önemli.

Çocukların kendilerini doğru bir şekilde ifade edebilmeyi öğrenmeleri, kendini ifade etmeye çalışanları da anlamaya çalışmaları için hep birlikte çalışmalıyız. Zorbalık gösteren çocukların bunu neden yaptığına birlikte bakmalı ve çözümleri birlikte uygulamalıyız. Bugün akranlarına karşı zorbaca davranışlar gösteren bir çocuğun, büyüdüğünde eşine, iş yerindeki çalışma arkadaşlarına, çocuğuna ya da bakmakla yükümlü olduğu büyüklerine, komşularına karşı bu kaba davranışları sürdürmesi muhtemeldir. Çocuklar aile içinde şiddet içermeyen bir iletişimi öğrendiğinde, sınırları ve kuralları olan ama mutlu bir aile ortamında yetiştiğinde genellikle okulda da şiddeti, zorbalığı seçmiyor. Çocuklar daha kalabalık bir sosyal çevre olarak okula geldiklerinde, doğru iletişim yöntemlerini, duygu kontrolünü öğrenmeleri için çeşitli çalışmalar yapıyoruz, hatalar yapsalar da sınırları ve yöntemleri yeniden hatırlatıyoruz. Ve bu öğrencilerimiz ailesinden de doğru desteği aldığında sorunlar çok çabuk çözülüyor.

Çocuklar aileleriyle nitelikli vakit geçiriyorlarsa, sorumluluklar konusunda bir düzen oturmuşsa, aile bireyleri arasında iyi bir iletişim varsa, bir de teknoloji kullanımı konusunda hem doğru model olunuyor hem de çocukların maruz kaldıkları içeriklerin takibi sağlıklı bir şekilde yapılabiliyorsa, çocuklar için iyi bir temel oluşturuluyor diye düşünebiliriz.

Gelin bugün hepimiz kendimize daha yakından bakalım. Gündelik koşuşturmalara kendimizi sıklıkla kaptırdığımız bu zaman içinde, kısacık bir mola verelim ve iletişimimize bakalım. En yakınlarımızla, çocuklarımızla kurduğumuz iletişime, onlara günün ne kadarını ayırdığımıza ve bu ayırdığımız sürede onlarla neler yaptığımıza dürüstçe yeniden bakalım.

31.03.2022

Arkadaşlığın Gücü Zorbalığı Yener

Proje Ekibi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Projemiz Bitse de Etkileri Devam Ediyor

Projemiz teknik olarak bitse de aslında bittiği gün başlıyor bence. Öğrencilerimiz arkadaşlık ve zorbalıkla ilgili bir şey duyup gördüklerin...